Gå ner i vikt med löpning

Dela gärna vår sida!

Del två i vår serie över hur du skall gå ner i vikt med olika träningsformer fortsätter med löpning.

Löpning är i många fall den aktivitet som många väljer när det väl är dags att gå ner i vikt. Och löpning är utan tvekan en väldigt effektiv metod för att gå ner i vikt. En person som väger i runda slängar 68 kilo kan för varje 1.5 km förbränna ungefär 120 kalorier.

Vad som är viktigt, och som är viktigt med all annan träning också för den delen är att du behöver förbränna mer energi än vad du tar in när du vill gå ner i vikt. För att gå ner ett halvt kilo så behöver du förbränna närmare 3600 kalorier. Så rätt kost i kombination med löpning är nyckeln om du vill gå ner  vikt.

Hur fort och långt skall man då springa? Det är upp till dig. Det som verkar fungerar i långa loppet är dock att hellre springa längre och jämna pass, , så kallad lågintensiv löpning, än korta och snabba. Varför? Jo, för när du springer ett kort och snabbt pass så kommer du bara att förbränna de kalorier som du fick i dig vid din senaste måltid. Om du däremot springer längre, eller springer och går om vartannat över en längre period så kommer du efter 30 minuter att börja förbränna fett, alltså dina riktiga kilon, de kilon som du verkligen vill bli kvitt.

Löpning behöver ingen vidare introduktion så vi avslutar därför denna artikel med några handfasta tips för att du skall kunna komma igång lättare.

Löp regelbundet

Vill du gå ner i vikt så räcker det inte med att du springer någon gång i veckan. Du måste löpa flera gånger i veckan. Börja med 2 gånger i veckan. Målet är att du skall lyckas springa en längre rund minst 4 gånger i veckan.

Variera dig

Även om det kan kännas enkelt att springa samma gamla rund varje dag så kommer det snart bli tråkigt. Variera dig istället. Hitta 3,4 olika rundor i olika terränger så blir det inte tråkigt lika fort.

Sätt upp mål

Först och främst skall du sikta på att få in rutinen att komma ut och springa. När det är gjort så kan olika typer av mål verka som vidare motivation för din löpning. Har du valt ut ett antal rundor som jag talade om i punkten ovan? Bra, börja klocka in tid för hur snabbt du springer ett varv. Anteckna dina resultat. Snart kommer du se att du presterar bättre och bättre tider och du kommer bli motiverad att springa längre och och längre, fortare och fortare!

I morgon: Spinning! Ses då!

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Gå ner i vikt med CrossFit
  2. Gå ner i vikt snabbt med Hoodia
  3. Gå ner i vikt snabbt med sunt förnuft
  4. Gå ner vikt med rätt bantingspreparat
  5. Ner i vikt snabbt med rätt träning

Lämna en kommentar



Hälsoblogg