Hur bör man egentligen träna för att hålla formen?

Dela gärna vår sida!

Det är många av oss som rivstartar med träningen. Man går direkt från att ha en inaktiv livsstil till att träna flera hårda pass i veckan. Resultatet av detta blir de flesta gånger att man trappar ner ganska snabbt för att senare sluta helt. Så det är dags att vi lär oss hur vi egentligen bör träna för att kunna gå ner i vikt och senare hålla oss i form.

Hur lyckas man då bäst med att gå ner i vikt och komma i form? Förutom att stoppa i sig en lagom mängd energi, så gäller det att man hittar en träningsform som passar en och som därmed peppar till att fortsätta. Den träningsform man väljer bör både vara skonsam mot kroppen, alltså inte slita alltför mycket på den, samt inspirera oss till att fortsätta att träna och komma i form. För att komma i form, och senare hålla sig i form, så finns det tyvärr inte genvägar eller snabblösningar. Glöm korta och extrema bantningskurer och andra nödlösningar. Det är bara en ren fantasi. Bantning bara förstör för dig och sätter din kropp i obalans. Kroppen sätts på sparlåga vilket är förödande för förbränningen och kroppen i sig. Dessutom påverkas både metabolismen och fettinlagringen negativt. Utan det handlar istället om att du hittar en hälsosam livsstil som du långsiktigt klarar av att leva med. Lågintensivträning, som raska promenader, långsammare joggning, cykling eller exempelvis simning, ger hög förbränning under själva passet.

Högintensivträning däremot, som exempelvis hårda löpintervaller, gör istället att man förbränner mer energi efter själva träningspasset. Men, totalt sett spelar det ingen roll vilken typ av de två träningsformerna man väljer eftersom bägge förbränner din energi. Det man istället kan säga är att en vältränad individ med större muskelmassa och som rör på sig mer förbränner mycket mer energi dagligen jämfört med en otränad och stillasittande person. Det är också viktigt att påpeka att man måste ta i och få en hög puls för att träningen ska ge bästa effekt. Oberoende av vilken träningsform man utövar. Så ett knep för att behålla motivationen kan vara att konditionsträna, där man får en pulsökning, varannan eller var tredje dag och sedan utöva en mer lågintensiv träningsform på vilodagarna. För raska promenader orkar kroppen utföra dagligen.

Till aktiviteter och träningsformer som förbränner mycket energi räknas bland annat bergklättring, spinning, fotboll, intensiv löpning, hopprep, boxning och längdskidåkning. Men försök att hitta en träningsform som du tycker är rolig, eller i alla fall inte urtråkig, för då är chanserna mycket större att du inspireras till att fortsätta.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hur fungerar egentligen måltidsersättningsprodukter?
  2. Att banta snabbt – hur man väljer rätt metod
  3. Hur gör man när man vill banta snabbt?
  4. Att träna på gym
  5. Hur bedömer du en diet för att banta snabbt?

Lämna en kommentar



Hälsoblogg