För lite sömn hämmar din viktminskning

Dela gärna vår sida!

En studie som nyligen presenterats bekräftar det många av oss redan vetat om sedan länge, man blir inte bara trött av att sova för lite, det kan även påverka metabolismen och i sin tur även din vikt.

Svensk forskning från Uppsala Universitet presenterad i American Journal of Clinical Nutrition redogör för data som stödjer tidigare forskning som visat på att bristande sömn, förutom att förstärka din hunger, även hämmar din metabolism, något som kan leda till viktökning och hämmad viktminskning.

För att identifiera effekterna av för lite sömn så lät forskaren Christan Benedict sitt forskarlag 14 manliga studenter att förändra sina sömnmönster över flera dagar. Vissa fick förkortad sömn, ingen sömn alls och andra normal sömn. Vara morgon mättes sedan hur mycket de åt, blodsockernivåer, homonivåer och andra relevanta kroppsfunktioner.

Christian Benedict, en av de ledande forskarna i studien kommenterar resultaten.

”Our findings show that one night of sleep deprivation acutely reduces energy expenditure in healthy men, which suggests sleep contributes to the acute regulation of daytime energy expenditure in humans.”

Så lite som en enda natt utan tillräcklig sömn kan vara tillräckligt för att förändra metabolismen och andra kroppsliga funktioner så att du förbränner mellan 5 och 20% mindre energi.

Totalt rekommenderas mellan 7 till 9 timmars sömn för en vuxen människa.

Källa: Reuters

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Sömn viktigt vid viktminskning
  2. Viktminskning med mindre stress och mer sömn
  3. Övervikt hämmar spermieantalet hos män
  4. Få kalorier eller lite fett – vad vinner när du vill gå ner i vikt?
  5. 5 bantningstips när du bara vill gå ner lite

Lämna en kommentar



Hälsoblogg