Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 3

Dela gärna vår sida!

I dagens inlägg så skall vi i del 3 i vår serie om hälsosam bantning och viktminskning inte tala om vad du äter, utan vad du äter. För hur du äter och vilken bild du har på mat är minst lika viktigt.

För att gå ned i vikt så krävs det att att du  tar dig tid att bilda dig en uppfattning om hur du äter och varför. Bilden av mat skall vara att det är en viktig del av den vardag, inte något  som du slänger i dig på språng mellan möten eller en hamburgare på väg hem från jobbet.

  • Laga och ät tillsammans. Att laga mat tillsammans och att sedan äta den tillsammans vid matbordet ger dig tid att reflektera över vad och hur du äter. Tillsammans blir det enklare att utveckla en sund inställning till kost och hälsosamma råvaror.
  • Njut av maten. Allt för många gånger så slänger vi oss bara i maten. Tugga istället maten långsamt, varje tugga. Idag så slänger vi allt för ofta bara i oss maten utan att njuta.
  • Lyssna till kroppen. Inför varje mål så skall du ställa dig frågan om du verkligen är hungrig. Kanske är du bara törstig?  Är det så att du blir mätt under tiden som du äter så ska du sluta äta. Det tar några minuter för kroppen att meddela att du är mät så ät långsamt.
  • Att frukosten är dagens viktigaste måltid är vet vi alla. Genom att inleda dagen med en hälsosam frukost så kommer du stå dig mycket bättre resten av den. Du kommer inte bli lika beroende av och hungrig vid lunch och middag vilket gör att du inte kommer känna samma sug mellan alla måltider. Är det så att du råkar bli sugen under dagen, ha ett nyttigt alternativ till hands. Förslagsvis ett äpple, en banan eller varför inte nötter.
Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 2
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1
  3. 10 tips för att banta snabbt!
  4. Snabbguide till snabb bantning
  5. 10 sätt att bränna fett

Lämna en kommentar



Hälsoblogg