Matvanor för viktminskning

Dela gärna vår sida!

Det är väl känt att man bör äta nyttigare och mindre för att gå ner i vikt och komma i form. Det finns också många olika dieter man kan ta hjälp av för att förändra sina matvanor. Dock är det inte alltid viktminskningen fungerar riktigt som man önskar och orsakerna är många. Här nedan kommer tips på matvanor du kan förändra i din vardag som gör det enklare för dig att gå ner i vikt.

Ät mycket protein. Kroppen förbränner mer kalorier vid nedbrytningen av mat innehållandes hög andel protein jämfört med fetare och kolhydratrikare föda. Dessutom mättar protein bättre än kolhydrater vilket gör att man känner sig mättare fortare.

Ät ägg. Ägg mättar bra och innehåller höga halter protein och andra viktiga närningsämnen som kroppen behöver. Dock bör man inte äta fler än 2 ägg per dag då ägg dessutom innehåller mycket kolesterol.

Få i dig mycket fibrer. Fibrer håller dig mättare längre samt hjälper matsmältningen att fungera. Så satsa på att äta mycket av bland annat grovt bröd, havregryn, grönsaker och frukt.

Ta bort skinnet på köttet. Skinnet på exempelvis kyckling är gott, men det är en ren kaloribomb. Genom att ta bort skinnet på din köttbit så sparar du in många kalorier.

Be alltid om att få salladsdressingen på sidan av. Sallad är väldigt nyttigt, men se upp för dressingarna som ofta innehåller höga halter fett och många kalorier.

Välj majsmjöl före vetemjöl. Ska du äta tortilla så tjänar du mycket på att välja tortillan bakad på majsmjöl istället för den gjord på vetemjöl. Fibermängden är den samma, men mängden kalorier är knappt hälften så många.

Ät mycket spenat. Spenat är proppat med exempelvis järn som är en viktig mineral kroppen behöver för att transportera syre till musklerna så att de kan bränna fett. När kroppen har brist på järn så blir även metabolismen och därmed förbränningen långsammare. Förutom spenat så innehåller även bönor och rött kött höga halter järn.

Se till att du får i dig minst 1200 kcal per dag. Tillgodoser man inte kroppen med tillräckligt mycket energi så blir metabolismen långsammare då kroppen försöker hålla kvar sina energiresurser. Kroppen vill inte förbränna fett om den är försatt i svälttillstånd. Så om man äter färre än 1200 kcal om dagen så tillgodoser man inte kroppen de näringsämnen, mineraler och vitaminer som den behöver för att fungera bra.

Ät regelbundet. Om man äter med jämna mellanrum hålls blodsockret på en jämnare nivå och man blir på så vis av med både sötsug och trötthet. Den gyllene medelvägen är att äta 5 mål mat per dag: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.

Undvik allt sött. Äter du något sött så kommer din aptit att stimuleras, och på så vis kommer du att äta mer. Dessutom innehåller sötsaker snabba kolhydrater, vilka du bör hålla dig borta ifrån.

Ät nyttiga mellanmål på för- och eftermiddag för att se till att kroppen får den energi den behöver och att man håller sig borta från sötsaker och andra frestelser. Försök alltid ha nyttiga mellanmål redo. Nötter, grönsaker och frukt är bra och nyttiga alternativ.

Servera inte måltiderna vid köksbordet, utan låt maten stå kvar på köksbänken. Detta är ett bra tips för att undvika överätande.

Stå hellre upp än sitt ned. Kroppen förbränner mer energi då du står upp än när du sitter ned tack vare att muskler aktiveras i ben, mage och rygg.

Ät ingefära. Genom att krydda maten med ingefära tyder undersökningar på att kroppen lägger på sig mindre fett. Samma sak gäller kanel, svartpeppar och chilifrukt.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. 5 dåliga matvanor som får dig att gå upp vikt
  2. Viktlöften och viktminskning inför 2012 – del 2
  3. Viktminskning trots julmaten
  4. Viktlöften och viktminskning inför 2012 – del 1
  5. Måttliga mängder vin bra för din viktminskning

Lämna en kommentar



Hälsoblogg