Nyttiga mellanmål för viktminskning

Dela gärna vår sida!

För att må bra och leva sunt räcker det inte att endast tänka på vad det är man stoppar i sig, utan även när det är man äter. När det kommer till bantning och sunt ätande är det många som försöker äta mer sällan. Men att hoppa över måltider är mycket dumt och har negativ inverkan på vår metabolism och förbränning. Kroppen börjar nämligen spara in på fett när den förväntar sig att inte få tillförd energi tillräcklig ofta. Dessutom blir man mest troligt både matt, orkeslös och grinig. Så istället för att hoppa över måltider bör man äta fler men mindre måltider under dagen. Man bör äta något var tredje timme för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Genom att äta med jämna mellanrum slipper du också tänka så mycket på mat. Mat blir inte lika viktigt när du inte är hungrig. Om man ska klara av att hålla fast vid en diet så är det viktigt att känna att man har tillräckligt med energi och ork. Det sämsta man kan göra för att gå ner i vikt är att se dieten som en tillfällig förändring och inte som en långsiktig livsstilsförändring.

Stoppar man i sig få men väldigt stora måltider riskerar man att äta för mycket på grund av att man är så fruktansvärt vrålhungrig och låg på energi. Dessutom klumpar dessa stora mängder mat lätt ihop sig i magen och matsmältningshastigheten blir därmed långsammare. Detta riskerar att göra din mage uppblåst, få dig att känna dig ur form, samt skada din hälsa genom att onyttiga ämnen (som till exempel tungmetaller) som kan finnas i maten ligger för länge i dina tarmar. Genom att äta 2 till 3 mellanmål om dagen ser vi både till att kroppen har tillräckligt mycket energi samt minskar risken att få problem med matsmältningen. Mellanmålen hjälper oss alltså att hålla blodsockret uppe och inte riskera oss att gå vrålhungriga. Dessutom minskar risken att man faller för onyttiga och kaloririka frestelser. Det är bra att ha nyttiga mellanmål tillgängliga för att kunna tillgodose kroppen snabbt med behövlig och bra energi. Mellanmålen bör vara både magvänliga, nyttiga och fiberrika. Nötter, grönsaker och frukt är bra mellanmål. Man kan exempelvis snabbt mixa ihop nyttiga smoothies, eller ha med sig en burk med grönsaksstavar och fruktbitar i väskan.

Det är otroligt viktigt att se till att din kropp får den energi den behöver för att få dig att må bra och hålla dig i form.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Banta snabbt med nyttiga snacks
  2. Viktlöften och viktminskning inför 2012 – del 2
  3. Genvägen till snabb viktminskning – finns den?
  4. Matvanor för viktminskning
  5. Viktlöften och viktminskning inför 2012 – del 1

Lämna en kommentar



Hälsoblogg