Viktlöften och viktminskning inför 2012 – del 1

Dela gärna vår sida!

Har midjemåttet blivit lite för stort den senaste tiden? Visar vågen för många kilon? Börjar du känna dig orkeslös och hängig? Genom att börja det nya året på ett nytt sätt hjälper du dig själv att komma i bättre form och lyckas med din viktminskning. Ibland kan en nystart behövas för att man ska orka ta tag i sin livsstil och göra långvariga förändringar. Om du dessutom lyckas med en förändring så blir det enklare att förverkliga fler.

Så det är ofta en klok idé att se det nya året som en ny chans till förändring. Likväl är det viktigt att tänka långsiktigt och se till att dessa förändringar bli långvariga livsstilsförändringar. Man bör följaktligen inte starta i för högt tempo då detta oftast leder till att man snabbt ger upp och att allt det nya blir för mycket. Istället bör man lägga till fler och fler förändringar med tiden, exempelvis kanske en eller två nya förändringar varje vecka, för att med tiden skapa en ny smalare och hälsosammare livsstil.

Det finns många strategier man kan använda, och många olika förändringar man kan ta till. Här nedan kommer några förslag på strategier man kan nyttja för att skapa ett hälsosammare år:

- Håll dig borta från snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater hittas bland annat i vitt mjöl, ris, pasta, läsk, vitt bröd, kakor, godis och andra sötsaker. Snabba kolhydrater skjuter bara blodsockret i höjden, för att sedan få det att rasa igen. Man ska istället sträva efter att äta produkter som håller blodsockret på en jämnare nivå.

- Ta ut dig ordentligt tidigt i träningspasset. Om man ser till att prestera maximalt redan i början av ett träningspass, så har det vist sig att man bränne mer fett jämfört med dem som börjar långsammare och lugnare.

- Se till att ha nyttiga snacks tillgängligt. Börjar ditt blodsocker sjunka så se till att ha exempelvis en frukt nära till hands. Andra nyttiga snacks är grönsaksbitar och olika slags nötter

- Se till att bruka de allmänna transportmedlen. Genom att ta bussen eller tåget till arbetet eller skolan istället för bilen hjälper dig både att komma i form samt spara pengar. Anledningen till att detta är bra för hälsan beror på att man promenerar mera än om man skulle ta bilen. Mer steg betyder att fler kalorier förbränns.

- Drick ditt kaffe svart. Koffeinet i kaffe sägs kunna förhöja din metabolism och på så vis fettförbränning. Dock är det viktigt att man dricker kaffet svart, och håller sig borta från både grädde och socker.

- Drick rött vin till maten. Rött vin har visat sig kunna ha fettförbrännande egenskaper i studier. Fördelarna syntes hos kvinnor som drack ungefär två glas rödvin om dagen. Dock är det viktigt att komma ihåg att alkohol dessutom innehåller kalorier, samt att det inte är bra att dricka för mycket alkohol. Man bör dessutom hålla sig borta från vodka så det istället har en negativ effekt på metabolismen genom att sänka den.

- Ät kryddstark mat. Capsaicinet i de vita delarna av chilifrukten har visat sig öka metabolismen och göra att vi förbränner mer kalorier.

- Se till att få i dig mycket fibrer. Fibrer gör att vi känner oss mättare både snabbare och längre. Fibrer tar nämligen längre tid för kroppen att bryta ned, vilket gör att det används mer energi vid nedbrytningen. Genom att äta mat rik på fibrer så äter man en mindre mängd mat.

- Sov tillräckligt mycket. Låter man kroppen få tid för återhämtning och vila så kommer metabolismen fungera bättre. En person som sover runt 8 timmar per natt bränner mer fett än en person som sover 5 timmar.

- Vardagsmotionera mera. Det är väldigt viktigt för kroppen att röra på sig och ett bra sätt att öka förbränningen är att få in motion i vardagen. Även om du tränar på gymmet en eller två gånger i veckan är det väldigt viktigt att röra på sig mellan träningspassen. Cykla, promenera raskt eller ta trapporna istället för hissen är bra strategier i vardagen att ta till.

- Se till att äta frukost. Kroppen behöver energi för att orka med dagen. Genom att äta en bra frukost hjälper du kroppen att öka metabolism och därmed energinivån.

 

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 7
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 9
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 3
  5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4

Lämna en kommentar



Hälsoblogg