Viktlöften och viktminskning inför 2012 – del 2

Dela gärna vår sida!

Ett nytt år kan ses som en nystart. Det är slut på det gamla dåliga. Man kan bestämma sig för att faktiskt ta tag i de där förändringarna som leder till en ny och smalare livsstil och viktminskning. Här nedan kommer tips på enkla förändringar du kan ta till så att du gör 2012 till ett smalare och hälsosammare år.

  1. Börja styrketräna. Styrketräning både förbränner kalorier samt bygger muskler. Mer muskler gör att kroppens metabolism ökar och därmed förbränner mer kalorier.
  2. Tonfisk är en bra och smal proteinkälla, men man bör se till att välja den som är konserverad i vatten och inte i olja.
  3. Drick mycket vatten. Se till att inte dricka annat än vatten till dina måltider. Vatten är fantastiskt bra för kroppen samtidigt som det inte innehåller några kalorier. Genom att dricka ett glas med kallt vatten kan du dessutom öka din metabolism eftersom det krävs energi av kroppen att värma upp vattnet.
  4. Brygg grönt te. Grönt te innehåller mycket antioxidanter samt sägs stimulera metabolismen och hjälpa dig att gå ner i vikt.
  5. Säg  ja till yoghurt. Naturell, smal yoghurt tillgodoser dig både med viktigt kalcium samt sägs kunna öka förbränningen av fett.
  6. Få i dig mycket c-vitamin. Ser man till att kroppen får i sig tillräckligt mycket c-vitamin så hjälper man den att förbränna mer fett när man tränar. Kroppen tar dock lättare upp c-vitamin från frukt än kosttillskott. Så se till att äta mycket av både frukt och bär.
  7. Träna intervaller. Genom att träna högintensivt i intervaller förbränner du mer kalorier än om du tränar i ett jämnare och lägre tempo.
  8. Ät mandlar. Kroppen behöver få i sig fett för att vilja förbränna fett. Genom att äta mandlar tillgodoser du kroppen med nyttiga fetter. Men, se upp så att du inte överkonsumerar dem! Mandlar är feta och därmed väldigt kaloririka.
  9. Ät mycket protein. Protein mättar bättre än kolhydrater, och man bör välja smala alternativ som fisk, ägg och magert kött. Fet fisk innehåller dessutom nödvändiga omega 3 fettsyror som kroppen behöver.
  10. Hitta ett smalare och kalorisnålare smörgåsmargarin. Det finns idag kalorifattigare alternativ att ha på smörgåsen än vanligt smör eller margarin. Läs på innehållsförteckningen och hitta en kalorisnålare variant så sparar du in många kalorier.
  11. Prova att ha en vegetarisk dag i veckan. Vegetarianer har oftast ett lägre BMI värde än köttätare och vill man bli smalare kan det vara klokt att ta till några av vegetarianernas vanor. Genom att ha en köttfri dag i veckan kommer du att äta en mindre mängd mättat fett samt få i dig mer fibrer, kalium och antioxidanter än vad du skulle ha fått om du åt kött.
  12. Var ute i solen. Att vara ute i solen gör att kroppen kan bilda viktigt D-vitamin som hjälper kroppen att fungera och ha en bättre metabolism. Se dessutom till att äta mycket D-vitamin rik föda som bland annat lax, tonfisk, makrill, mjölk och yoghurt.

 

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Viktlöften och viktminskning inför 2012 – del 1
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 7
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 3
  5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 5

Lämna en kommentar



Hälsoblogg