Viktminskning med mindre stress och mer sömn

Dela gärna vår sida!

Att sova tillräckligt, minst sex timmar per natt och stressa vara en signifikant anledning till viktminskning enligt en ny studie.

Forskare hos Kaiser Permanente Centre har följt 500 personer som har nyttja en diet baserad på ett lågt intag av kalorier och träning minst tre gånger i veckan. Även sömn och stressnivåer har analyserats.

Resultaten, publicerade i International Journal of Obesity, tyder på att rätt mängd sömn och lägre stressnivåer är en viktig del av lyckad viktminskning. Personer som sov fler än sex timmar men färre än 8 och rapporterade lägst nivåer av stress var de som lyckades bäst med sin viktminskning. Ytterligare lägre stressnivåer fann man även att det medförde ytterligare viktminskning.

Alltså, för ökad viktminskning så bör man finna en optimal mängd sömn och anpassa livets schema för att reducera stress menar forskarna. Andra sätt att reducera stress och uppmuntra sömn är träning. Även meditation omnämns som positivt för höga stressnivåer.

Forskarna fann även att depression, och förmågan att lämna den bakom sig var en viktigt faktor vid viktminskning.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Sömn viktigt vid viktminskning
  2. Banta snabbt – Mer än bara träning och diet
  3. Viktminskning med ägg
  4. Hälsa och viktminskning med Acai bäret
  5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1

Lämna en kommentar



Hälsoblogg