Viktminskning trots julmaten

Dela gärna vår sida!

Hur mysig och trivsam julen än kan vara har den oftast en negativ inverkan på vår vikt. Sällan äter vi så stora mängder mat som vi gör just under julen. Julborden är en riktigtstor bov. Vi äter mycket större mängder mat än vad vi normalt gör och som oftast ätsdet flera stora julbord under en kort tidsperiod. Många lägger på sig extrakilon underjulen som sedan försöks stressbantas eller tränas bort under våren. Julgodis, bakverk,chokladaskar, julmust och alkohol hjälper inte heller till. Istället bidrar de alla till den större midjan som vi som oftast drabbas av.

Det finns dock julmat som är nyttigare och smalare, och som du borde frossa störremänger av än de kaloritäta och feta alternativen. Exempelvis så är rödbetssallad enviktbov eftersom den är mycket kalorität men samtidigt mättar dåligt och ger lite näring. Rödbetor i sig är supernyttiga och stärker immunförsvaret. Så det kan vara klokt attgöra sin egen rödbetssallad istället. Det går snabbt och enkelt att tillaga en hemlagadrödbetssallad. Kokta rödbetor hackas och blandas med naturell yoghurt, hackat äpple,hackad lök, lite kryddor och senap.

Enkelt och snabbt. Julskinka går bra att äta omman begränsar mängden samt håller sig borta från att äta den ihop med bröd och sötsenap. Ljust bröd är som oftast en bov till extra kalorier och snabba kolhydrater. Bådejulskinka och köttbullar innehåller relativt mycket fett, vilket man bör tänka på ochdärför begränsa hur mycket man stoppar i sig.

Även renbensspjäll är väldigt feta ochman bör både ta bort fettkanten på dessa samt se till att inte äta så mycket av dem.Onyttigare och värre än dessa feta proteiner är dock Janssons Frestelse, såser ochprinskorvar. Janssons Frestelse innehåller både mycket fett och snabba kolhydrater,medan prinskorvar innehåller mycket mättat fett och andra tillsatser. Ostar, patéer ochpastejer är också dem väldigt feta och kaloririka. Så se upp!

Så vad bör man istället sikta in sig på? Det finns julmat som är riktigt hälsosam ochnyttig. Mat som är rena hälsokuren för din kropp. Lax, sill, kalkon, ägg, grönsaker,kål, frukt och nötter är riktiga hälsobomber. Dessa livsmedel innehåller mycketnäringsämnen, nyttiga fetter och proteiner. Både sill och lax innehåller störa mängderomega-3 fettsyror som din kropp behöver och mår bra av.

Dessutom är de rika på blandannat vitamin D och B12, som är bra för ditt skelett respektive din hjärna. Kål är någotav de hälsosammaste vi kan äta då det är fullproppat med antioxidanter, växtämnen,vitamin A, vitamin C och vitamin E. Nötter innehåller både nyttiga fetter, vitaminer ochandra näringsämnen. Dock bör man inte äta mer än en näve nötter per dag på grund avdet höga fettinnehållet som också lätt bidrar till ett överskott av kalorier.

Något man helt bör undvika om man vill ha en smalare jul är julgodis, chokladaskar,julmust, Ris a la Malta, glögg och alkohol. Dessa produkter är kaloritäta utan att varkenmätta eller tillföra någon speciell näring. Det bästa tipset för att hålla sig slankare äralltså att utesluta allt sött och därtill även de flytande kalorierna. Försök istället attkomma ihåg tallriksmodellen även på julen, samt att satsa på större mängder grönsakeroch smala proteinkällor.

Ett tips är att lägga på mer kött på tallriken, då gärna i formav fet fisk eller smalt kött, och dra in på kolhydraterna. Försök även att inte ta om mati flera omgångar, kom ihåg att vatten alltid är det bästa att dricka, samt att kroppenbehöver röra på sig.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Måttliga mängder vin bra för din viktminskning
  2. Genvägen till snabb viktminskning – finns den?
  3. Viktminskning med mindre stress och mer sömn
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 8
  5. Viktminskning med ägg

En kommentar till “Viktminskning trots julmaten”

  1. Henrik Stigell säger:

    Riktigt bra tips! Vi gör alltid vår egna rödbetssallad på julen :)

Lämna en kommentar



Hälsoblogg