Vad som kan sabotera din viktnedgång

Dela gärna vår sida!

Det finns många små saker som kan sabotera när det kommer till viktnedgång. Att slappa på soffan för mycket, att ta bilen istället för cykeln, att åka hiss och inte motionera är faktorer som försvårar för oss att bli smalare. Det finns också andra mer lömska vanor och beteenden som påverkar vår hälsa och vikt.

Det är bra att ta reda på vad just dina sabotörer är för att sedan kunna påverka dem, och genom detta även påverka ditt midjemått. Här nedan listas några vanliga faktorer som kan försvåra för dig om du vill gå ner i vikt.

1. Helgätande

Är du en av dem som belönar dig själv med mat efter en lång arbetsvecka? Ofta blir portionerna både större och kaloririkare under helgen. Att mängden alkohol som intas ökas markant hjälper inte heller till att hålla kalorierna och midjemåttet nere. Alkohol innehåller tomma kalorier som gör att du vill äta mer.

2. För litet intag av bra fett

Kroppen behöver fett. Får vi inte i oss fett så vill kroppen inte heller förbränna sina fettresurser. Man bör alltså se till att få i sig tillräckligt mycket bra och nyttiga fetter. Till bra fett räknas fleromättade fettsyror och omega 3 och 6 fettsyror. Ser du till att äta mat som är rik på dessa fetter känner du dig både mättare snabbare och längre, vilket gör att du totalt kommer att äta en mindre mängd mat. Därtill får kroppen i sig viktiga fettsyror som den behöver för sin uppbyggnad. Bra fetter hittas ibland annat i avokado, nötter, olivolja och fet fisk (så som lax, makrill och sill). Se dock till att inte överkonsumera fett bara för att det klassas som bra fett. Fett är fortfarande kaloririkt.

3. Brist på kalcium

Vi behöver få i oss minst 1000 mg kalcium per dag från livsmedel för att kunna tillgodose kroppens behov. Kalciumrika produkter är till exempel yoghurt, mjölk, fil och ost. Anledningen till att man tror att kalciumbrist och viktuppgång kan höra ihop beror av att hjärnan signalerar till kroppen att äta mer mat när man lider av brist på viktiga ämnen. Så en ökad aptit kan vara ett tecken på att kroppen inte får i sig allt den behöver för att fungera bra.

4. Luras av små portionsförpackningar

Det blir allt vanligare att kakor, godis, chips och annat snacks paketeras i små portionsförpackningar som är lätta att ta med sig och alltid finns tillgängliga. Detta leder oftast till att man äter mer än vad man annars skulle ha gjort, och på så vis blir kaloriintaget större. Det är dessutom svårare att stoppa ätandet innan paketet är slut när man har en ”liten” portionsförpackning. Dessa små förpackningar verkar väldigt oskyldiga, vilket gör att man släpper på garden och glömmer bort hur mycket man egentligen stoppar i sig.

5. Fel mängd kolhydrater

Det är väl känt att ett stort intag av snabba kolhydrater lätt bidrar till övervikt. Dock är det kanske inte lika känt att ett för litet intag av kolhydrater även det kan leda till övervikt. Detta beror på att kroppen måste få i sig kolhydrater för att må bra, och begränsar man sitt intag för mycket får det en negativ effekt på kroppen. Dessutom är en diet som är mycket strikt på kolhydrater oftast mycket svår att hålla då kroppen inte får den energi och de fibrer den behöver. Vill man gå ner i vikt bör man alltså fortfarande äta en viss mängd kolhydrater, men se till att de kolhydrater man äter är långsamma och innehåller mycket fibrer.

6. Du har passerat 40

När du närmar dig medelåldern så bör du se upp med att ta den där bullen eller kakan till kaffet. När vi åldras så förlorar vi muskelmassa, vilket gör att metabolismen blir långsammare. För att hålla sig i form bör man alltså se till att bli lite aktsammare. Man bör både äta en mindre mängd energi samt motionera oftare.

7. Unna dig något ibland

För att orka hålla en smal och hälsosam livsstil måste man unna sig något litet gott ibland även om det kan vara något fetare eller kaloririkare. Dock för man se upp att detta inte blir till en vana, eller ovana bör man säga. Genom att låta unna sig något riktigt gott och frestande då och då, så håller man sig lättare borta från frestelser i vardagen. Då man konstant intalar sig själv att hålla sig borta från en viss typ av livsmedel så blir risken istället hög att man kommer att låta sig frestas av just detta. Se emellertid till att inte ha godsakerna hemma i skafferiet eller kylen då risken att unna sig dem lite för ofta då blir väldigt stor.

 

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Så lyckas du med din viktnedgång
  2. Orsaker till övervikt som du inte kan kontrollera
  3. 10 tips för en snabbare viktnedgång
  4. 5 faktorer för lyckad viktnedgång
  5. Kan jag banta med acai?

En kommentar till “Vad som kan sabotera din viktnedgång”

  1. Sarah säger:

    Fan vad bra sida. Ska följa dessa råd. TACK SÅ GRYMT MYYYCKEEET!!! :)

Lämna en kommentar



Hälsoblogg